Voor je overstapt naar ‘het bedrijfsleven’, kom eerst eens praten bij Q-Concepts. Het kan anders!
Het artikel in het FD van deze week over de werkdruk in de accountancy, met de veelzeggende titel ‘Door werkdruk dreigt leegloop onder jonge accountants’ heeft veel commotie op social media veroorzaakt. Ik onderschrijf de hartekreet van onze recruiter Clemens van der Werf: ‘Zo’n mooi vak, dit kan niet waar zijn.’
Eigenlijk zegt de ondertitel van het artikel al genoeg: ‘Boekencontroleurs’. We hebben het hier over talentvolle, hoogopgeleide professionals die eerst en vooral meerwaarde willen leveren aan hun klant.
Het artikel put uit een onderzoek van de NBA Young Profs en Nijenrode. Werkdruk, regelgeving en het ‘up or out’-systeem dreigen ervoor te zorgen dat veel jonge accountants het beroep gaan verlaten. Tevens wordt er een zorgwekkende brug gemaakt tussen werkdruk en kwaliteit.
De commentaren overziende lees ik veel herkenning en een roep om meer leiderschap en aandacht voor cultuur. Naar mijn mening zit hier de crux. Het gaat hier niet om de branche als geheel, doch veeleer om achterhaalde verdienmodellen en het ontbreken van visie binnen kantoren op duurzame ontwikkeling van organisatie, vakmanschap en de professional.
Ik ben bij Q-Concepts gaan werken om te bewijzen dat het anders kan en wil met Q-Concepts als voorbeeld voor de transformatie naar een klantgerichte, op meerwaarde leveren gerichte organisatie dienen. Hoe doen wij dat dan?
Binnen Q staat de professional centraal. In plaats van iedereen langs dezelfde meetlat te leggen bepaal je bij ons zelf hoe je je werk invult. Verschillen tussen professionals onderling komen tot uiting in de individuele salaris & bonusruimte. Daardoor kan iedereen eigenlijk zelf bepalen hoeveel uren hij of zij werkt. Vanzelfsprekend binnen bepaalde bandbreedtes, doch de insteek is fundamenteel anders dan in het merendeel van de branche.
Ik hoor bij de intakes veel verhalen over de spreekwoordelijke partner op de golfbaan. Bij Q kennen we een hoge partner/manager betrokkenheid. Hier gaat zowel richting klant als intern veel energie vanuit.
Verder besteden wij bovengemiddeld veel aandacht aan kwaliteit en ontwikkeling medewerkers. Zo hebben we een eigen Academy ontwikkeld, is er veel ruimte voor talentontwikkeling etc. Wil je hier meer van weten? Neem dan contact op met onze recruiter Clemens van der Werf: 06-13 84 10 10